PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TAI TERHADAP HASIL BELAJAR TEMA 6 PANAS DAN PERPINDAHANNYA PADA SISWA KELAS V SDK FATUKNUTUK TAHUN AJARAN 2020/2021
Abstract
This study aims to improve student learning outcomes using the TAI type cooperative learning model in class V SDK Fatuknutuk. The type of research is classroom action research. The data collection technique used observation sheets for the implementation of learning, and learning outcomes tests. Based on the calculation of the implementation value of learning, the increase in learning outcomes is shown in the acquisition of pre-cycle scores with an average of 60% completeness percentage 35.2%, an increase in the first cycle with an average value of 72.3% 64.7% completeness percentage and in the first cycle of 64.7%. II with an average value of 90.5% 100% completeness percentage. These results indicate that this classroom action research reaches the specified completeness indicator, namely > 85%. It can be concluded that the application of the TAI type of cooperative learning model can improve the learning outcomes of the fifth grade students of the Fatuknutuk SDK for the 2020/2021 Academic Year.
References
[2] Devi, Poppy K . 2010. Keterampilan Proses dalam Pembelajaran IPA. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPPTK IPA). Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPPTK IPA).
[3] Fatimah, F. N., Saputro, S., & Agustina, W. 2017.Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Team Assisted Individualization (TAI) Dilengkapi Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Hierarki Konsep Untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Redoks Kelas X.4 Sma Negeri 1 Ngemplak Boyolali.Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 6 (1), 69-75.
[4] Fiteriani & Suarni. 2016. Model Pembelajaran Kooperatif DanImplikasinyaPada Pemahaman Belajar Sains Di Sd/Mi(Studi Ptk Di Kelas Iii Min 3 Watesliwa Lampung Barat). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3 (2).
[5] Gea E. 2019. Penerapan Metode Kooperatif Tipe Tai (Team Assisted Individualization) Pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X-Ipa Sma Methodist Banda Aceh. Jurnal Sains Riset (JSR), 9 (2)
[6] Nurzakiaty, I. 2015. Penerapan Model Pembelajaran KooperatifTipe Team Assisted Individualization (Tai)Dalam Pembelajaran Integral Di Kelas Xii IPA-2 Sma Negeri 8 Banda Aceh. Jurnal peluang, 3 (2).
[7] Purwanty,Siwi. 2018. Analisis Ragam Kesulitan Belajar IPA Kelas V SD Negeri Jombor. The 7th University Research Colloqium 2018 STIKES PKU Muhammadiyah Surakarta.
[8] Taniredja, T & Mustafidah, H. 2011. Penelitian kuantitatif (sebuah pengantar). Bandung: Alfabeta.
[9] Tilaar, H.A.R. 2012. Kaleidoskop Pendidikan Nasional. Jakarta: Gramedia.
[10] Widyaningsih, E. 2017. Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI). Sebagai Upaya Optimalisasi Kontribusi Anggota Kelompok Dalam Praktikum IPA Materi Cahaya.Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika (JMPF),7 (2).
Copyright (c) 2022 Jovita Isabela Tae, Dian Meilani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.